EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

STEPHEN G. PERLMAN; REARDEN LLC, a
California limited liability company; and
ARTEMIS NETWORKS LLC, a Delaware limited

liability company, C.A. No. 305, 2020
Appellants, Courts Below:
v. Superior Court of the State of

Delaware, New Castle County, C.A.
No. N19C-07-235 PRW-CCLD

VOX MEDIA, INC., a Delaware corporation, Court of Chancery of the State of
Delaware, C.A. No. 10046-VCS
Appellee.

MOTION OF REPORTERS COMMITTEE FOR FREEDOM OF THE
PRESS AND 40 MEDIA ORGANIZATIONS FOR LEAVE TO FILE BRIEF
AS AMICI CURIAE IN SUPPORT OF APPELLEE AND AFFIRMANCE

Katie Townsend David L. Finger (DE Bar #2556)

THE REPORTERS COMMITTEE FOR FINGER & SLANINA, LLC
FREEDOM OF THE PRESS One Commerce Center

1156 15th St., NW, Suite 1020 1201 N. Orange St., 7th fl.

Washington, D.C. 20005 Wilmington, DE 19801

Telephone: (202) 795-9303 (302) 573-2525

Facsimile: (202) 795-9310 dfinger@delawgroup.com

Attorney for Amici Curiae



Pursuant to Supreme Court Rule 28, the Reporters Committee for Freedom
of the Press (“Reporters Committee”) and 40 media organizations (collectively,
“amici”) move this Court for leave to file the attached amici curiae brief in support
of Appellee and affirmance. Amici are news media organizations and groups
dedicated to defending the First Amendment and newsgathering rights of the press.
I. Movants’ Interest

The Reporters Committee is an unincorporated nonprofit association that
was founded by leading journalists and media lawyers in 1970 to combat an
unprecedented wave of government subpoenas seeking the names of confidential
sources. Today, its attorneys provide pro bono legal representation and other legal
resources to protect First Amendment freedoms and the newsgathering rights of
journalists. The Reporters Committee frequently serves as amicus curiae in cases
that present legal issues of importance to journalists and news organizations in
state and federal courts around the country, including cases involving defamation
suits against journalists. The other amici are news media organizations and groups
dedicated to defending the First Amendment and newsgathering rights of the press.

As members and representatives of the news media, amici have a strong
interest in ensuring that journalists and news organizations can report on matters of
public concern without fear of defamation liability. The issues presented in this

lawsuit have potentially broad ramifications for amici, who publish content in a



variety of media, including online, reaching millions of people every day. The
single-publication rule, which prevents every copy of a newspaper or every click
on a website from giving rise to a separate cause of action, protects journalists and
news outlets from the threat of endless defamation litigation. It also ensures that
when journalists publish online, they can include hyperlinks—which connect
readers to additional information—without those links leading to liability.

II.  Relevance of Brief to Disposition of the Case

The amici brief adds to those of the parties by providing a deeper analysis of
the application of the single-publication rule, and the republication exception to
that rule, in the context of online publishing. The amici brief details the history
and purpose of the single-publication rule and marshals additional modern caselaw
from a broad range of jurisdictions applying the rule to internet publications. The
amici brief also explains the strong public policy reasons that the use of hyperlinks
in online journalism should be encouraged, not deterred.

Applying these principles here, the amici brief argues that the hyperlink at
issue in this case should not constitute republication. This analysis is directly
relevant to the disposition of this case. Once the hyperlink in the 2014 article is
properly understood as not republishing the 2012 articles, Appellants’ claims based

on the 2012 articles are time-barred and therefore must be rejected.



III. Consent of the Parties

Counsel for Appellants Stephen G. Perlman, Rearden LLC, and Artemis
Networks LLC opposes the filing of the amici brief. Counsel for Appellee Vox
Media consents to the filing of the amici brief. Finally, proposed amici have
timely submitted this motion and the accompanying amici brief pursuant to
Supreme Court Rule 28(e).

CONCLUSION

WHEREFORE, for the above reasons, proposed amici respectfully request

that this Court grant them leave to file an amici curiae brief (filed herewith) in this

matter.
Respectfully submitted,
OF COUNSEL.: /s/ David L. Finger
David L. Finger (DE Bar #2556)

Katie Townsend FINGER & SLANINA, LLC
THE REPORTERS COMMITTEE One Commerce Center

FOR FREEDOM OF THE PRESS 1201 N. Orange St., 7th fl.
1156 15th St., NW, Suite 1020 Wilmington, DE 19801
Washington, D.C. 20005 (302) 573-2525
Telephone: (202) 795-9303 dfinger@delawgroup.com
Facsimile: (202) 795-9310 Attorney for Amici Curiae

Dated: Dec. 7, 2020



EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

STEPHEN G. PERLMAN; REARDEN LLC, a
California limited liability company; and
ARTEMIS NETWORKS LLC, a Delaware limited

liability company, C.A. No. 305, 2020
Appellants, Courts Below:
v. Superior Court of the State of

Delaware, New Castle County, C.A.
No. N19C-07-235 PRW-CCLD

VOX MEDIA, INC., a Delaware corporation, Court of Chancery of the State of
Delaware, C.A. No. 10046-VCS

Appellee.

[PROPOSED] ORDER GRANTING MOTION OF REPORTERS
COMMITTEE FOR FREEDOM OF THE PRESS AND 40 MEDIA
ORGANIZATIONS FOR LEAVE TO FILE BRIEF AS AMICI CURIAE IN
SUPPORT OF APPELLEE AND AFFIRMANCE

Onthis __ day of , 2020, IT IS HEREBY ORDERED

THAT:

1. The motion of the Reporters Committee for Freedom of the Press and 40
Media Organizations for Leave to File Brief as Amici Curiae in Support of
Appellee and Affirmance (the “Motion”) i1s GRANTED.

2. The brief of the Reporters Committee for Freedom of the Press and 40
media organizations attached to its Motion is accepted for filing. The filing date

for the brief is December 7, 2020.



SO ORDERED

Justice



EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

STEPHEN G. PERLMAN; REARDEN LLC, a
California limited liability company; and
ARTEMIS NETWORKS LLC, a Delaware limited

liability company, C.A. No. 305, 2020
Appellants, Courts Below:
v. Superior Court of the State of

Delaware, New Castle County, C.A.
No. N19C-07-235 PRW-CCLD

VOX MEDIA, INC., a Delaware corporation, Court of Chancery of the State of
Delaware, C.A. No. 10046-VCS

Appellee.

CERTIFICATE OF COMPLIANCE WITH TYPEFACE REQUIREMENT
AND TYPE-VOLUME LIMITATION

1. This motion complies with the typeface requirement of Rule 13(a)(i)
because it has been prepared in Time New Roman 14-point typeface using
Microsoft® Word for Mac, Version 16.43.

2. This motion complies with the type-volume limitation of Rule 30(d)
because it contains 535 words, which were counted by Microsoft® Word for Mac,

Version 16.43.



Respectfully submitted,

David L. Finger (DE Bar #2556)
Finger & Slanina, LLC

One Commerce Center

1201 N. Orange St., 7th fl.
Wilmington, DE 19801

(302) 573-2525
dfinger@delawgroup.com
Attorney for Amici Curiae

Dated: Dec. 7, 2020



EFiled: Dec 07 2020 04:18P .‘:‘
Filing ID 66165642 &
Case Number 305,2020

Exhibit 1



EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

STEPHEN G. PERLMAN; REARDEN LLC, a
California limited liability company; and
ARTEMIS NETWORKS LLC, a Delaware limited

liability company, C.A. No. 305, 2020
Appellants, Courts Below:
v. Superior Court of the State of

Delaware, New Castle County, C.A.
No. N19C-07-235 PRW-CCLD

VOX MEDIA, INC., a Delaware corporation, Court of Chancery of the State of
Delaware, C.A. No. 10046-VCS
Appellee.

BRIEF OF AMICI CURIAE REPORTERS COMMITTEE FOR FREEDOM
OF THE PRESS AND 40 MEDIA ORGANIZATIONS IN SUPPORT OF
APPELLEE AND AFFIRMANCE

OF COUNSEL.:

Katie Townsend David L. Finger (DE Bar #2556)

THE REPORTERS COMMITTEE FOR FINGER & SLANINA, LLC
FREEDOM OF THE PRESS One Commerce Center

1156 15th St., NW, Suite 1020 1201 N. Orange St., 7th fl.

Washington, D.C. 20005 Wilmington, DE 19801

Telephone: (202) 795-9303 (302) 573-2525

Facsimile: (202) 795-9310 dfinger@delawgroup.com

Attorney for Amici Curiae
Dated: December 7, 2020



TABLE OF CONTENTS

IDENTITY AND INTEREST OF AMICI CURIAE.........cccoooieiieiiieeeeeeene 1

INTRODUCTION AND SUMMARY OF ARGUMENT ......ccccoiiiiiininiiieeenee, 3

ARGUMENT ...ttt ettt sttt nb e e e b e e nas 5
I.  Under the single-publication rule, Appellants’ defamation claims based on

the 2012 articles are time-barred. ..........ccooveeviiniiiiiiiiieeeeeeeeee e 5

A. The single-publication rule applies to internet publishing. ....................... 6

B. The republication exception to the single-publication rule does not apply
to the hyperlink and reference in the 2014 article..........cccocevvveeeveeennnenn. 10

II. A republication rule that deters hyperlinking would deprive internet users
and publishers of an essential tool for understanding information online. ...16

CONCLUSION



TABLE OF AUTHORITIES

CASES
Belli v. Roberts Bros. Furs, 49 Cal. Rptr. 625 (Dist. Ct. App. 1966)..........c...cc........ 8
Christoff v. Nestle USA, Inc., 62 Cal. Rptr. 3d 122 (Ct. App. 2007), aff’d in part,
rev’din part, 213 P.3d 132 (Cal. 2009)......ccccuieiriieiieeieeieesieeeeee e 11
Churchill v. State, 876 A.2d 311 (N.J. Super. Ct. App. Div. 2005)................. 13, 14
Clarkv. Viacom Int’l Inc., 617 Fed. App’x 495 (6th Cir. 2015).......ccccuvenneenn. 11,13
Firthv. State, 775 N.E.2d 463 (N.Y. 2002)...cccccevimrienieniieiienieeieeeene 8,9,11,18
In re Phila. Newspapers, LLC, 690 F.3d 161 (3d Cir. 2012) ....cooveivveeeiiieeireee, 15
Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 494 F.3d 1080 (D.C. Cir. 2007) ...ccccevereriieienienens 11
Lokhova v. Halper, 441 F. Supp. 3d 238 (E.D. Va. Feb. 27, 2020), appeal
docketed, No. 20-1437 (4th Cir. Mar. 30, 2020) ......cceevierierieeieeeeieee e 12
Nunes v. Lizza, 2020 WL 5504005 (N.D. Iowa Sept. 11, 2020) .....c.cccevvveeeenrrennnee. 12
Penrose Hill, Ltd. v. Mabray, 2020 WL 4804965 (N.D. Cal. Aug. 18, 2020)........ 12
Pippen v. NBCUniversal Media, LLC, 734 F.3d 610 (7th Cir. 2013) ..................... 11
Roberts v. McAfee, Inc., 660 F.3d 1156 (9th Cir. 2011)......coeevviiiiiiiieeieeeeen. 9,11
Salyer v. S. Poverty Law Ctr., Inc., 701 F. Supp. 2d 912 (W.D. Ky. 2009)............ 14
Shively v. Bozanich, 80 P.3d 676 (Cal. 2003)......cccccovvvevrieeiieeieeieeeree e, 6,7,8
Sundance Image Tech., Inc. v. Cone Editions Press, Ltd., 2007 WL 935703 (S.D.
Cal. Mar. 7, 2007) coueeeieeieeeieeeee ettt sttt e 9,13
Taylor v. Kuwatch, 2004 WL 1463046 (Cal. Ct. App. June 30, 2004)..........cc....... 9
The Duke of Brunswick v. Harmer (Q.B.1849) 117 Eng. Rep. 75 ...ovvvevivveeiieene. 7
Traditional Cat Ass’n, Inc. v. Gilbreath, 13 Cal. Rptr. 3d 353 (Ct. App. 2004)....... 9
Yeager v. Bowlin, 693 F.3d 1076 (9th Cir. 2012)....cccceeviiniieiieieieeieeeee, 9,11
STATUTES
Cal. Civ. €ode § 3425 .3 . et e e et e et 8

1



OTHER AUTHORITIES
Felix Salmon, Why Journalists Need to Link, Reuters (Feb. 27, 2012),

https://perma.cc/CTON-XAVX ......ooooieiiieeiie ettt ettt 18
Jonathan Stray, Why Link Out? Four Journalistic Purposes of the Noble Hyperlink,
Nieman Lab (June 8, 2010), https://perma.cc/ECTX-F7K3 .....ccccovvivviiiiirnnnene. 16
Michael Schudson & Katherine Fink, Link Think, Colum. Journalism Rev.
(Mar./Apr. 2012), https://perma.cc/Q3CF-BMG2........ccccccovivviiiiiiiieeiieeeene 17
Restatement (Second) of Torts (Am. Law Inst. 1977)...cc.oooeeiiiiiiiiiiiieeieeeeeea, 8
Robert Niles, When to Hyperlink Within an Online News Story?, Online Journalism
Rev. (Apr. 11, 2011), https://perma.cc/TWS56-HAAF ......coovveiiiiiieeieeeeiee 17

111



IDENTITY AND INTEREST OF AMICI CURIAE

Amici curiae are the Reporters Committee for Freedom of the Press
(“Reporters Committee”), The Associated Press, The Atlantic Monthly Group
LLC, Boston Globe Media Partners, LLC, BuzzFeed, California News Publishers
Association, The Center for Investigative Reporting (d/b/a Reveal), Courthouse
News Service, The Daily Beast Company LLC, Dow Jones & Company, Inc., The
E.W. Scripps Company, Gannett Co., Inc., Investigative Reporting Workshop at
American University, Los Angeles Times Communications LLC, Maryland-
Delaware-D.C. Press Association, The McClatchy Company, LLC, The Media
Institute, MediaNews Group Inc., Meredith Corporation, as publisher of PEOPLE
magazine and People.com, MPA - The Association of Magazine Media, National
Association of Black Journalists, National Journal Group LLC, National
Newspaper Association, National Press Club Journalism Institute, The National
Press Club, National Press Photographers Association, The New York Times
Company, The News Leaders Association, News Media Alliance, NYP Holdings,
Inc., Online News Association, The Philadelphia Inquirer, POLITICO LLC, Radio
Television Digital News Association, The Seattle Times Company, Society of
Environmental Journalists, Society of Professional Journalists, TIME USA, LLC,

Tully Center for Free Speech, Verizon Media, and The Washington Post.



Lead amicus the Reporters Committee is an unincorporated nonprofit
association that was founded by leading journalists and media lawyers in 1970 to
combat an unprecedented wave of government subpoenas seeking the names of
confidential sources. Today, its attorneys provide pro bono legal representation
and other legal resources to protect First Amendment freedoms and the
newsgathering rights of journalists. The Reporters Committee frequently serves as
amicus curiae in cases that present legal issues of importance to journalists and
news organizations in state and federal courts around the country, including cases
involving defamation suits against journalists. The other amici are news media
organizations and groups dedicated to defending the First Amendment and
newsgathering rights of the press.

As members and representatives of the news media, amici have a strong
interest in ensuring that journalists and news organizations can report on matters of
public concern without fear of defamation liability. The issues presented in this
lawsuit have potentially broad ramifications for amici, who publish content in a
variety of media, reaching millions of people every day. The single-publication
rule, which prevents every copy of a newspaper or every click on a website from
giving rise to a separate cause of action, protects journalists and news outlets from
the threat of endless defamation litigation. It also ensures that when journalists

publish online, they can include hyperlinks—which connect readers to additional



information—without those links leading to liability. Curtailing the single-

publication rule’s online protections would adversely affect the ability of amici and

other journalists to carry out their vital role of informing public debate.
INTRODUCTION AND SUMMARY OF ARGUMENT

Hyperlinks are essential internet tools. By providing readers the ability to
move easily from the article they are reading to a vast range of complementary and
source materials, hyperlinks allow them to take advantage of the internet’s almost
limitless capacity to inform. Using hyperlinks, readers can delve deeper into topics
that interest them, learn important context and background for the top news stories
of the day, and in some cases see an article’s sources for themselves. Appellants’
argument that hyperlinking to a previously published article republishes allegedly
defamatory statements in that article threatens to stifle use of this valuable tool.
Amici urge the Court to reject Appellants’ republication theory, which a number of
courts across the country have already rejected.

In 2012, The Verge published two articles about Appellant Stephen G.
Perlman’s OnLive videogame streaming venture. Two years later, The Verge
published a third article about Perlman, this time profiling his invention of pCell
technology, which promises to improve cellphone reception in crowded spaces like
sports stadiums. The 2014 article about pCell included a hyperlink and brief

reference to one of the 2012 articles about OnLive. Later in 2014, Appellants,



including Perlman, sued Vox Media, which publishes The Verge, for defamation
based on certain statements in each of the three articles about OnLive.

As the superior court correctly held, Appellants’ claims based on the 2012
articles are time-barred. California law governs this case! and provides a one-year
statute of limitations for defamation. Under the single-publication rule, which
applies to internet publishing, the limitations period began upon initial publication
of the 2012 articles. Because Appellants did not sue until nearly two years after
those articles were published, the statute of limitations has run.

Appellants attempt to skirt the statute of limitations and the single-
publication rule by arguing that a hyperlink in the 2014 article to one of the 2012
articles purportedly “republished” the allegedly defamatory statements in both
2012 articles. The superior court correctly rejected this argument. Appellants’
theory of republication based on hyperlinking is wrong not only as a matter of
well-established law, but also as a matter of public policy. Republication requires
either altering the substance of the original allegedly defamatory material or
intentionally directing defamatory material to an entirely new audience by
affirmatively restating defamatory remarks. Courts across the country have held

that hyperlinks, even when accompanied by descriptions, do not constitute

! Appellants do not challenge the application of California law to this case in
their appeal. See Appellants’ Opening Br. 25.



republication. A hyperlink merely directs readers to the previous article; it does
not restate any of that previous article’s claims. At the same time, journalists have
found hyperlinks to be important tools for streamlining reporting, informing
audiences, connecting to collaborators, and promoting transparency. A ruling that
adopts Appellants’ theory of republication would chill the use of hyperlinks,
reducing the free flow of information online and undermining the internet’s
potential for disseminating knowledge.

ARGUMENT

I. Under the single-publication rule, Appellants’ defamation claims based
on the 2012 articles are time-barred.

Appellants alleged below that three of The Verge’s online articles are
defamatory. The superior court correctly held that Appellants’ claims with respect
to the first two articles are time-barred under the single-publication rule and
California’s one-year statute of limitations. See Opinion & Order 15-22. Under
California’s statutory single-publication rule, which applies with equal force
online, the time to file a defamation claim begins to run from the date of initial
publication. The first two articles in this case were published on August 19, 2012,
and August 28, 2012. But Appellants did not file suit until August 18, 2014,
missing the deadline to sue for any allegedly defamatory statements in the 2012
articles by nearly a year. Appellants’ claims based on the 2012 articles are thus

time-barred.



In an attempt to avoid this straightforward conclusion, Appellants contend
that the third article, published on February 19, 2014, republished the prior 2012
articles, triggering an exception to the single-publication rule and restarting the
statute of limitations clock. But the 2014 article does not restate any of the
allegedly defamatory material in the 2012 articles. Rather, the 2014 article only
references the subject of the 2012 articles and includes a hyperlink to one of them.
As other courts to consider the issue have resoundingly held, merely referring and
hyperlinking to a previous article does not constitute republication. As explained
in more detail below, this Court should reject Appellants’ argument to the contrary
and affirm the superior court’s ruling.

A. The single-publication rule applies to internet publishing.

A number of courts, including in California, have held that the single-
publication rule applies to internet publishing. In so doing, some courts have
drawn an analogy between the benefits of applying the rule online and its purposes
in the context of print media, including books and newspapers.

The single-publication rule’s historical development provides important
context for its modern application. Under the common law of the nineteenth
century, each communication of a defamatory remark to a new audience
constituted a separate publication, giving rise to a separate cause of action for

defamation. Shively v. Bozanich, 80 P.3d 676, 683 (Cal. 2003) (detailing the



historical development of the single-publication rule). But well before the advent
of the internet, this multiple-publication rule had become obsolete with the rise of
mass print publishing. See id. at 683—85. Applying such a rule to mass-produced
books and newspapers presented the potential for lawsuits stating hundreds or
thousands of causes of action for a single issue of a newspaper or single edition of
abook. Id. It also threatened to make a nullity of the statute of limitations,
because any time the book or newspaper passed to a new reader, that would
constitute a new “publication,” giving rise to a fresh cause of action, possibly many
years after the words were originally printed on the page. Id. The potential for the
multiple-publication rule to produce absurd results was illustrated in a nineteenth
century English case holding that a plaintiff could sue for libel based on a
newspaper issued seventeen years earlier, on the theory that the plaintiff’s purchase
of a long-forgotten copy of the paper constituted a new publication. The Duke of
Brunswick v. Harmer (Q.B.1849) 117 Eng. Rep. 75.

Eventually, American courts recognized that the common law rule
“threatened unending and potentially ruinous liability as well as overwhelming
(and endless) litigation.” Shively, 80 P.3d at 684. The multiple-publication rule
“threatened a volume of litigation and a potential for indefinite tolling of the period

of limitations that, these courts realized, would challenge the ability and



willingness of publishers to report freely on the news and on matters of public
interest.” Id.

To avoid “the multiplicity and the staleness” of claims permitted by the
multiple-publication rule, courts fashioned the single-publication rule, which
provides that for any single edition of a newspaper or book, no matter how many
copies are produced, any cause of action for defamation arises at the time of initial
publication. /d. at 685. Under the single-publication rule, the statute of limitations
begins to run from the “first general distribution of the publication to the public.”
1d. (citing Belli v. Roberts Bros. Furs, 49 Cal. Rptr. 625, 629 (Dist. Ct. App.
1966)); see also Restatement (Second) of Torts § 577 (Am. Law Inst. 1977). The
single-publication rule protects not only defendants but also plaintiffs, by allowing
them to recover fully in a single action. Many states, including California, have
codified the single-publication rule statutorily. See Cal. Civ. Code § 3425.3.

Federal and state courts across the country have applied the single-
publication rule online, where it arguably serves an even more vital purpose. In
the seminal case of Firth v. State, the New York Court of Appeals recognized that
internet publications “resemble those contained in traditional mass media, only on
a far grander scale.” Firth v. State, 775 N.E.2d 463, 465 (N.Y. 2002). Websites
“may be viewed by thousands, if not millions, over an expansive geographic area

for an indefinite period of time.” Id. at 466. For that reason, the multiple



publication rule “would implicate an even greater potential for endless retriggering
of the statute of limitations, multiplicity of suits and harassment of defendants.”
Id. Application of the single-publication rule to online publications is therefore
necessary to prevent “a serious inhibitory effect on the open, pervasive
dissemination of information and ideas over the Internet, which is, of course, its
greatest beneficial promise.” Id.

California state courts, as well as federal courts applying California law,
have adopted the reasoning of Firth, holding that the single-publication rule
applies online. See, e.g., Yeager v. Bowlin, 693 F.3d 1076, 1082 (9th Cir. 2012);
Roberts v. McAfee, Inc., 660 F.3d 1156, 1167 (9th Cir. 2011); Sundance Image
Tech., Inc. v. Cone Editions Press, Ltd., 2007 WL 935703 at *6 (S.D. Cal. Mar. 7,
2007); Traditional Cat Ass 'n, Inc. v. Gilbreath, 13 Cal. Rptr. 3d 353, 361-62 (Ct.
App. 2004); Taylor v. Kuwatch, 2004 WL 1463046 at *1 (Cal. Ct. App. June 30,
2004) (unpublished).

The single-publication rule thus applies to The Verge’s online articles in this
case. The first two articles were each published in 2012, and the one-year statute
of limitations began to run immediately upon the posting of those stories to the
publicly available website. Because Appellants did not bring suit until 2014, their

defamation claims based on the 2012 articles are time-barred.



B.  The republication exception to the single-publication rule does not
apply to the hyperlink and reference in the 2014 article.

Appellants seek to escape the time bar to their claims by invoking the
republication exception to the single-publication rule. Specifically, Appellants
argue that the 2014 article, which focused on Perlman’s invention of pCell
technology to address poor cellphone reception, republished the 2012 articles,
which focused on Perlman’s former videogame streaming venture, because it
referenced and linked to one of the earlier articles. The opening sentence of the
2014 article reads: “Steve Perlman, the creator of the defunct game-streaming
service OnLive, claims he has the answer to slow wireless service.” Ex. 37
Transmittal Aff. of Jacqueline A. Rogers in Supp. of Pls.” Answer. Br. in Opp’n to
Def.’s Mot. for Summ. J., A1278, Jan. 16, 2020. The phrase “defunct game-
streaming service OnLive” includes a hyperlink to the August 28, 2012 article
about OnLive. Id. Appellants argue that the 2014 article directs the 2012 articles
to a new audience and “added to and enhanced” the defamatory statements in the
2012 articles. See Appellants’ Opening Br. 27-37.

Traditionally, republication occurs when a defendant edits and retransmits
allegedly defamatory material after the initial publication, such as in a second

edition of a book. Courts generally look to factors including whether the original

10



publication was altered or modified, which is not alleged here,> and whether “the
speaker has affirmatively reiterated [an allegedly defamatory statement] in an
attempt to reach a new audience that the statement’s prior dissemination did not
encompass.” Clark v. Viacom Int’l Inc., 617 Fed. App’x 495, 505 (6th Cir. 2015);
see also Christoff v. Nestle USA, Inc., 62 Cal. Rptr. 3d 122, 136-37 (Ct. App.
2007), aff’d in part, rev’d in part, 213 P.3d 132 (Cal. 2009). However, a new
audience for the original publication, alone, cannot establish republication, because
such a rule would reinstate the old, rejected multiple-publication rule.

Courts have roundly rejected attempts to weaken the republication standard
in the internet context, recognizing the risk of undermining the single-publication
rule. A number of courts have held that simply continuing to host an article on a
website, or making minor technical changes to that website, does not constitute
republication. See, e.g., Pippen v. NBCUniversal Media, LLC, 734 F.3d 610, 615—
16 (7th Cir. 2013); Yeager, 693 F.3d at 1083; Roberts, 660 F.3d at 1167-68;
Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 494 F.3d 1080, 1087 (D.C. Cir. 2007); Firth, 775

N.E.2d at 466-67.

2 Appellants argue that the 2014 article republished the 2012 articles because,
they claim, it “added to and enhanced” the 2012 articles through the statement in
the 2014 article that OnLive was “defunct.” Appellants’ Opening Br. 27-32.
However, they do not — and cannot — argue that the 2012 articles were
themselves altered. As explained below, the Court should reject Appellants’
argument that the reference to one of the 2012 articles in the 2014 article
constituted republication.

11



Courts have also generally held that a hyperlink to a previous article, even
where that hyperlink includes a description or reference, does not constitute
republication. Indeed, since the superior court’s decision in this case, several
courts around the country, including a federal court in California applying
California law, have reaffirmed that merely hyperlinking to an existing website is
not a republication of that website. See, e.g., Nunes v. Lizza, 2020 WL 5504005 at
*20 (N.D. Iowa Sept. 11, 2020); Penrose Hill, Ltd. v. Mabray, 2020 WL 4804965
at *8 (N.D. Cal. Aug. 18, 2020);? Lokhova v. Halper, 441 F. Supp. 3d 238, 254-56
(E.D. Va. 2020), appeal docketed, No. 20-1437 (4th Cir. Mar. 30, 2020).

The logic of these decisions is straightforward: When a prior article was
already published to “a prominent, publicly accessible news website,” then that
posting “has already been directed at most of the universe of probable
interlocutors” and “run-of-the-mill hyperlinks, website updates, or interface
redesigns typically demonstrate neither the intent nor the ability to garner a wider

audience than the initial iteration of the online statement could reach.” Clark, 617

3 In Penrose Hill, the court held that a Tweet linking to an allegedly
defamatory blog post did not republish the “vast majority” of the statements in the
blog post because the statements “do not appear in the text of the Tweet or in the
link preview.” 2020 WL 4804965, at *8. The court also held that the Tweet
republished certain specific statements in the blog post because those statements
actually appeared in the “Tweet preview.” Id. at *§. Like the vast majority of the
statements that the court held were not republished in Penrose Hill, the allegedly
defamatory statements in the 2012 articles did not actually appear in the 2014
article.

12



Fed. App’x at 506. As one federal court applying California law explained, a
hyperlink is “more reasonably akin to the publication of additional copies of the
same edition of a book, which is a situation that does not trigger the republication
rule.” Sundance Image Tech., 2007 WL 935703 at *7. That alone should be
enough to decide the republication issue in favor of Appellee here.

Appellants argue that The Verge’s hyperlink should be treated as a
republication because they claim it added to or updated the prior allegedly
defamatory material in the 2012 articles, Appellants’ Br. 27-32, and intentionally
directed readers to the 2012 articles, id. at 33—34. However, three cases from
outside California are directly on-point and find no republication under such
circumstances. The logic of those decisions is persuasive and should foreclose a
republication finding here as well.

First, an appellate court in New Jersey held that a press release on a state
agency’s website did not republish a previous report, even though the press release
“directly referenced the report and invited visitors to the site to view the report.”
Churchill v. State, 876 A.2d 311, 315 (N.J. Super. Ct. App. Div. 2005). The court
held that the press release “altered the means by which website visitors could
access the report, but they in no way altered the substance or form of the report.”

Id. at 319. For that reason, the court concluded, “to treat the changes as

13



republications would be inappropriate and defeat the beneficial purposes of the
single publication rule.” Id.

Second, a federal district court in Kentucky held that the Southern Poverty
Law Center’s “Hate Blog” did not republish an article titled “A Few Bad Men”
about the plaintiff, despite a hyperlink and reference to the article. Salyer v. S.
Poverty Law Ctr., Inc., 701 F. Supp. 2d 912 (W.D. Ky. 2009). In reaching that
conclusion, the court made clear that simply directing a new audience to an old
article is not enough to establish republication. With respect to the reference, the
court found no republication because “the common thread of traditional
republication is that it presents the material, in its entirety, before a new audience.”
Id. at 916 (italics added). A mere reference “may call the existence of the article to
the attention of a new audience,” but ““it does not present the defamatory contents
of the article to that audience.” Id. (italics in original). Likewise, with respect to
the hyperlink, the court acknowledged that, in a way, the entire purpose of linking
to an article is to attract new readers. But the court found no republication because
“the critical feature of republication is, again, that the original text of the article
was changed or the contents of the article presented directly to a new audience.”
Id. at 917. Hyperlinks, while creating a new method for accessing old articles,

simply do not republish allegedly defamatory material.

14



Finally, the Third Circuit rejected a claim that an editorial in The
Philadelphia Inquirer republished allegedly libelous reporting on charter schools.
The editorial included the following reference and hyperlink: “Some city charter
schools . . . are soaring. But if you follow the remarkable reporting of my colleague
Martha Woodall (http://go.philly.com/charter), you’ll see greedy grown-ups
pilfering public gold under the guise of enriching children’s lives.” In re Phila.
Newspapers, LLC, 690 F.3d 161, 165-66 (3d Cir. 2012). The court held that
reference—which is more detailed and extensive than the one at issue here—did
not constitute republication. It first observed that in print media, “a mere reference
to an article, regardless how favorable it is as long as it does not restate the
defamatory material, does not republish the material.” Id. at 175. It then held that
the same rule should apply online: “[T]hough a link and reference may bring
readers’ attention to the existence of an article, they do not republish the article.”
1d.

Applying these precedents here, The Verge’s 2014 article about pCell
technology did not republish either 2012 article about OnLive. The 2014 article
did not even link to or reference any of the allegedly defamatory statements in the
August 19, 2012 article. The 2014 article did include a hyperlink to the August 28,
2012 article, but it did so with a reference to OnLive being defunct, which does not

restate any allegedly defamatory statement from the August 28, 2012 article. As in

15



all three cases discussed above, the 2014 article did not alter the original substance

of either 2012 article, nor did it restate any of the allegedly defamatory contents of

either 2012 article. The Verge’s description of OnLive as “defunct” was a mere
non-defamatory reference to the August 19, 2012 article. The Verge referenced its
previous reporting on OnLive by describing it as defunct; it did not substantively
add to it. Thus, the republication exception to the single-publication rule does not
apply, and Appellants’ claims based on the 2012 articles are time-barred.

II. A republication rule that deters hyperlinking would deprive internet
users and publishers of an essential tool for understanding information
online.

If Appellants were to prevail in their argument that hyperlinks can constitute
republication, news outlets and other online publishers would be deterred from
including hyperlinks in their articles. Such a rule would harm the public interest.
Hyperlinks are essential tools for the public to discover and better understand
information on the internet. In an article, hyperlinks can direct readers to
additional material that provides invaluable background, context, and evidence.

Much has been written about the virtues of hyperlinks in online journalism.
In an influential article on the subject, Jonathan Stray argued that the “noble
hyperlink” has four journalistic purposes. See Jonathan Stray, Why Link Out?

Four Journalistic Purposes of the Noble Hyperlink, Nieman Lab (June 8, 2010),

https://perma.cc/EC7X-F7K3. First, links streamline storytelling. Rather than

16



muddy up an online article with asides to define terms or provide background,
journalists can include links for those who need that additional information and cut
to the chase for those who do not. The hyperlink in the 2014 article arguably fits
into this category, briefly referencing Perlman’s previous venture, but then moving
on quickly to focus on his latest invention. Second, links keep audiences informed.
Journalists can use hyperlinks to round up coverage, both internal and external to
their own publications, on the topics they cover. Third, links are a currency of
collaboration, allowing different reporters to link to one another’s pieces, creating
a fuller picture of the news and pushing reporting forward, with each new story
building on the last. And finally, links enable transparency. A link is a form of
attribution, just like saying “according to John Doe” in a printed piece, links can
show readers how a journalist learned what she’s telling them.

Others have added to this list. Links provide readers “who seek greater
depth a richer array of information” and shows them “the extensive research
behind the story they are reading.” Michael Schudson & Katherine Fink, Link
Think, Colum. Journalism Rev. (Mar./Apr. 2012), https://perma.cc/Q3CF-BMG2.
“Hyperlinks imbue a news story with the power of the World Wide Web, allowing
writers to source information, explain detail and provide depth in ways unique to
the medium.” Robert Niles, When to Hyperlink Within an Online News Story?,

Online Journalism Rev. (Apr. 11, 2011), https://tinyurl.com/y3dumsz6. And links

17



permit journalists to cite their sources seamlessly, without cluttering the prose with
clunky attribution. Felix Salmon, Why Journalists Need to Link, Reuters (Feb. 27,
2012), https://perma.cc/C76N-X4VX.

Simply put, the internet is a richer information environment, particularly for
journalism, when stories include relevant hyperlinks. Permitting defamation
liability to flow from the use of hyperlinks would have “a serious inhibitory effect
on the open, pervasive dissemination of information and ideas over the Internet,
which is, of course, its greatest beneficial promise.” Firth, 775 N.E.2d at 466.

CONCLUSION

WHEREFORE, for the foregoing reasons, amici urge this Court to hold that
Appellants’ defamation claims as to the 2012 articles are time-barred under the
single-publication rule, and affirm the superior court’s ruling.

Respectfully submitted,

OF COUNSEL.: /s/ David L. Finger
David L. Finger (DE Bar #2556)

Katie Townsend FINGER & SLANINA, LLC
THE REPORTERS COMMITTEE One Commerce Center

FOR FREEDOM OF THE PRESS 1201 N. Orange St., 7th fl.
1156 15th St., NW, Suite 1020 Wilmington, DE 19801
Washington, D.C. 20005 (302) 573-2525
Telephone: (202) 795-9303 dfinger@delawgroup.com
Facsimile: (202) 795-9310 Attorney for Amici Curiae

Dated: Dec. 7, 2020

18



EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

STEPHEN G. PERLMAN; REARDEN LLC, a
California limited liability company; and
ARTEMIS NETWORKS LLC, a Delaware limited

liability company, C.A. No. 305, 2020
Appellants, Courts Below:
v. Superior Court of the State of

Delaware, New Castle County, C.A.
No. N19C-07-235 PRW-CCLD

VOX MEDIA, INC., a Delaware corporation, Court of Chancery of the State of
Delaware, C.A. No. 10046-VCS

Appellee.

CERTIFICATE OF COMPLIANCE WITH TYPEFACE REQUIREMENT
AND TYPE-VOLUME LIMITATION

1. This brief complies with the typeface requirement of Rules 13(a)(1) and
28(c) because it has been prepared in Time New Roman 14-point typeface using
Microsoft® Word for Mac, Version 16.43.

2. This brief complies with the type-volume limitation of Rule 28(d)
because it contains 4,126 words, which were counted by Microsoft® Word for

Mac, Version 16.43.



/s/ David L. Finger

David L. Finger (DE Bar #2556)
FINGER & SLANINA, LLC

One Commerce Center

1201 N. Orange St., 7th fl.
Wilmington, DE 19801

(302) 573-2525
dfinger@delawgroup.com
Attorney for Amici Curiae

Dated: Dec. 7, 2020



EFiled: Dec 07 2020 04:18P .‘:‘
Filing ID 66165642 &
Case Number 305,2020

Exhibit 2



EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE

STEPHEN G. PERLMAN; REARDEN LLC, a
California limited liability company; and
ARTEMIS NETWORKS LLC, a Delaware limited

liability company, C.A. No. 305, 2020
Appellants, Courts Below:
V. Superior Court of the State of

Delaware, New Castle County, C.A.
No. N19C-07-235 PRW-CCLD

VOX MEDIA, INC., a Delaware corporation, Court of Chancery of the State of
Delaware, C.A. No. 10046-VCS
Appellee.

DISCLOSURE OF CORPORATE AFFILIATIONS AND FINANCIAL
INTEREST

Pursuant to Supreme Court Rule 7(g), amici make the following disclosures:

The Reporters Committee for Freedom of the Press is an unincorporated
association of reporters and editors with no parent corporation and no stock.

The Associated Press is a global news agency organized as a mutual news
cooperative under the New York Not-For-Profit Corporation law. It is not publicly
traded.

The Atlantic Monthly Group LLC is a privately-held media company, owned by
Emerson Collective and Atlantic Media, Inc. No publicly held corporation owns
10% or more of its stock.

Boston Globe Media Partners, LLC, is a privately held company. No publicly held
corporation owns 10% or more of its stock.

BuzzFeed Inc. is a privately owned company, and National Broadcasting Company
(NBC) owns 10% or more of its stock.



California News Publishers Association (“CNPA”) is a mutual benefit corporation
organized under state law for the purpose of promoting and preserving the
newspaper industry in California. No entity or person has an ownership interest of
ten percent or more in CNPA.

The Center for Investigative Reporting (d/b/a Reveal) is a California non-profit
public benefit corporation that is tax-exempt under section 501(c)(3) of the Internal
Revenue Code. It has no statutory members and no stock.

Courthouse News Service is a privately held corporation with no parent
corporation and no publicly held corporation holds more than 10 percent of its
stock.

The Daily Beast Company LLC is a wholly-owned indirect subsidiary of
[AC/InterActiveCorp, a publicly traded company.

Dow Jones & Company, Inc. (“Dow Jones™) is an indirect subsidiary of News
Corporation, a publicly held company. Ruby Newco, LLC, an indirect subsidiary
of News Corporation and a non-publicly held company, is the direct parent of Dow
Jones. News Preferred Holdings, Inc., a subsidiary of News Corporation, is the
direct parent of Ruby Newco, LLC. No publicly traded corporation currently owns
ten percent or more of the stock of Dow Jones.

The E.W. Scripps Company is a publicly traded company with no parent company.
No individual stockholder owns more than 10% of its stock.

Gannett Co., Inc. is a publicly traded company and has no affiliates or subsidiaries
that are publicly owned. BlackRock, Inc. and the Vanguard Group, Inc. each own
ten percent or more of the stock of Gannett Co., Inc.

The Investigative Reporting Workshop is a privately funded, nonprofit news
organization based at the American University School of Communication in
Washington. It issues no stock.

Los Angeles Times Communications LLC is wholly owned by NantMedia
Holdings, LLC.

The Maryland-Delaware-D.C. Press Association is a 501(c)(6) organization that
has no parent corporation and issues no stock.

The McClatchy Company, LLC is privately owned by certain funds affiliated with
Chatham Asset Management, LLC and does not have publicly traded stocks.

The Media Institute is a 501(c)(3) non-stock corporation with no parent
corporation.



MediaNews Group Inc. is a privately held company. No publicly-held company
owns ten percent or more of its equity interests.

Meredith Corporation, an lowa corporation, is a publicly traded company on the
New York Stock Exchange under the symbol MDP. Black Rock, Inc., publicly
traded on the New York Stock Exchange under the symbol BLK, owns ten percent
(10%) or more of Meredith Corporation's stock.

MPA - The Association of Magazine Media has no parent companies, and no
publicly held company owns more than 10% of its stock.

The National Association of Black Journalists (NABJ) is a non-profit corporation
with no publicly traded stock and no parent corporation.

National Journal Group LLC is a privately-held media company, wholly owned by
Atlantic Media, Inc. No publicly held corporation owns 10% or more of its stock.

National Newspaper Association is a non-stock nonprofit Florida corporation. It
has no parent corporation and no subsidiaries.

The National Press Club Journalism Institute is a not-for-profit corporation that has
no parent company and issues no stock.

The National Press Club is a not-for-profit corporation that has no parent company
and issues no stock.

National Press Photographers Association is a 501(c)(6) nonprofit organization
with no parent company. It issues no stock and does not own any of the party's or
amicus' stock.

The New York Times Company is a publicly traded company and has no affiliates
or subsidiaries that are publicly owned. No publicly held company owns 10% or
more of its stock.

The News Leaders Association has no parent corporation and does not issue any
stock.

News Media Alliance is a nonprofit, non-stock corporation organized under the
laws of the commonwealth of Virginia. It has no parent company.

NYP Holdings, Inc. is a Delaware corporation, with its principal place of business
in New York, and is the publisher of the New York Post. News Corporation, a
publicly held company, is the parent of NYP Holdings, Inc. News Corporation has
no parent company and no publicly held company owns more than 10 percent of its
shares.

Online News Association is a not-for-profit organization. It has no parent
corporation, and no publicly traded corporation owns 10% or more of its stock.



No publicly held corporations own any stock in the Philadelphia Inquirer, PBC, or
its parent company, the non-profit Lenfest Institute for Journalism, LLC.

POLITICO LLC’s parent corporation is Capitol News Company. No publicly held
corporation owns 10% or more of POLITICO LLC's stock.

Radio Television Digital News Association is a nonprofit organization that has no
parent company and issues no stock.

The Seattle Times Company: The McClatchy Company, LLC owns 49.5% of the
voting common stock and 70.6% of the nonvoting common stock of The Seattle
Times Company.

The Society of Environmental Journalists is a 501(c)(3) non-profit educational
organization. It has no parent corporation and issues no stock.

Society of Professional Journalists is a non-stock corporation with no parent
company.

Time USA, LLC is a privately held limited liability company. No publicly held
corporation owns 10% or more of its stock.

The Tully Center for Free Speech is a subsidiary of Syracuse University.

Verizon Media’s parent corporation is Verizon. No publicly held corporation
owns 10% or more of Verizon Media’s stock.

WP Company LLC d/b/a The Washington Post is a wholly-owned subsidiary of
Nash Holdings LLC, a holding company owned by Jeffrey P. Bezos. WP Company
LLC and Nash Holdings LLC are both privately held companies with no securities
in the hands of the public.

No publicly owned corporation has a substantial financial interest in the outcome of
this appeal.

Date: December 7, 2020

/s/ David L. Finger

David L. Finger (DE Bar #2556)
FINGER & SLANINA, LLC

One Commerce Center

1201 N. Orange St., 7th fl.
Wilmington, DE 19801

(302) 573-2525
dfinger(@delawgroup.com
Attorney for Amici Curiae




EFiled: Dec 07 2020 04:18PI\®
Filing ID 66165642
Case Number 305,2020

CERTIFICATE OF SERVICE

I, David L. Finger, hereby certify that on this 7th day of December, 2020, 1
caused a copy of the foregoing document to be filed electronically via
File&ServeXpress, which caused notice thereof to be served electronically upon the
below-listed counsel of record:

Matthew E. Fischer, Esq.
Jonathan A. Choa, Esq.

Jacob R. Kirkham, Esq.
Jacqueline A. Rogers, Esq.
Potter Anderson & Corroon LLP
313 North Market Street

P.O. Box 951

Wilmington, DE 19899

Peter L. Frattarelli, Esq,
Archer & Greiner, P.C.
300 Delaware Avenue, Suite 1100
Wilmington, DE 19801

/s/ David L. Finger

David L. Finger (DE Bar ID #2556)
Finger & Slanina, LLC

One Commerce Center

1201 N. Orange St., 7th floor
Wilmington, DE 19801-1186
(302) 573-2525
dfinger@delawgroup.com



mailto:dfinger@delawgroup.com

